Allmäna hälsoråd

Det bästa hälsorådet man kan få och ge är: Ät inte socker eller mjöl!

Varför inte mjöl eller spannmål? Läs här

1- Överläkare och smärtläkare Tore Perssons föredrag "Den blöta sanningen” handlar mycket om socker och är ytterst sevärd, se den på You Tube här 

2- Överläkare Stig Bengmarks ger på sin hemsida ”Tolv budord för optimal hälsa” läs om dem här . Ju fler man orkar följa desto bättre mår man.

3- Sitg Bengmark har även en serie föredrag på You Tube under rubriken ”Att välja hälsa”, se del 1 här och där är det sedan lätt att hitta del 2, 3 och 4. De kan dock vara lite svåra att ta till sig. 

4- Läkaren Susanna Ehdin, numera Sanna Anandala som år 2000 gav ut boken ”Kokkonst för den självläkande människan” har en hemsida med mycket info här finns den.

5- Jag försöker följa och rekommendera s.k. stenålderskost eller Paleokost. "Under vårt tak" är en hemsida/blogg med info och recept, den finns här 

6- Hälsosidorna är en stor sajt med mycket info. om kost och näring samt bl.a. listor på vitaminer och mineraler, här finns den

7- På bibblan kan man kanske hitta boken ”Maten och folksjukdomarna-ett evolutionsmedicinskt perspektiv" av läkaren/docenten Staffan Lindeberg, den utkom 2003 och är faktaspäckad om maten vi äter oss sjuka med.

Han skriver bl.a.:

"Ät inte spannmål! Människan är inte fröätare av naturen och spannmålsprodukter har vi bara ätit i ca 10 000 år (5000 år här uppe i Norden). Även spannmål kan därför betraktas som artfrämmande för Homo sapiens. Förutom autoimmuna sjukdomar kan spannmål eventuellt orsaka brist på en lång rad näringsämnen (vitamin C, A, B12, B6, D, folsyra, zink,  selen, flavonoider, magnesium, kalium, biotin, taorin m fl.) Samtliga dessa kan eventuellt bidra till åderförkalkning. 

Detsamma gäller det problemet att spannmål är rik på omega-6 och fattiga på omega-3. Risken för autoimmun sjukdom ökar också dels genom de ”artfrämmande” spannmålsproteinerna som kan slinka igenom tarmslemhinnan, dels genom lektiner som bl a kan främja okontrollerad celltillväxt. 

På plussidan ses att cerealier är rika på fiber men tyvärr är det nästan uteslutande fiber av olöslig typ. Olösliga fiber är bra mot förstoppning men har i övrigt väldigt lite hälsofrämjande effekter. De bästa fibrerna får vi från frukt och grönsaker. En annan fördel med cerealier är att de är rika på isoflavoner, en sorts antioxidanter, och att de är fettfattiga med låg andel mättat fett. 

Flertalet spannmålsprodukter i Sverige har högt glykemiskt index, d v s blodsockerstegringen efter måltid blir kraftigare än av många andra kolhydratrika livsmedel.

Det finns således förvånansvärt många nackdelar med spannmål. Om dessa inte redan ingick i kosten skulle knappast någon komma på idén att introducera dessa för människan ”nya” livsmedel. Men vi är så vana vid att se spannmål som basfödan att vi glömmer att vi egentligen inte är fröätare.

Spannmål är rika på fytinsyra och det gäller framför allt grova spannmål vilket hindrar upptaget av bl a järn och kalcium. 

Spannmål är också rika på lektiner som bl a kan orsaka magkatarr och matstrupsinflammation. Möjligen är det därför som råttan, en äkta fröätare, har ett tjockt skyddande keratinlager i matstrupen. Råttan har för övrigt förmågan att bryta ner fytinsyra i tarmen vilket människan inte har”

© Kerstin Thuresson 2017